Igår og idag har innboksen min, både på mail og sms, blitt tatt over av Black Friday!
Det eneste jeg får ut av det, er en god mulighet til å melde meg av en god del aktører – som jevnt over året ikke plager meg, men nå kjenner jeg at det blir litt mye.
Kanskje jeg blir ekstra oppgitt over Black Friday, fordi jeg vet, som liten bedrift, at Black Friday ikke er noe for meg. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor andre små-bedrifter hiver seg på, nå før jul.
Det skaper mindre varelager, som må fylles på igjen, det er også med på et forbruk og handlemønster som ikke samsvarer med verdiene bedriften min har, det tar MASSE energi og tid!
Og igjen – før jul???
Et gendigent sommersalg hadde vel vært lurere… Men vent… det er faktisk ganske mye salg jevnt over året…
Da jeg var med på Miinto, var det Shoppingspree 5 ganger i året. Jeg valgte rett og slett å ta ned butikken ved hvert shoppingspree.
Jeg driver ikke med salg. Og det er et valg jeg tar, også fordi salg på mine produkter er det samme som å si at jeg setter salg på lønnen min, på teamet mitt og på et mulig overskudd som skal fortsette å skape arbeidsplasser i Norge!
Og hvis du spør deg selv – ville du gitt bort 50% av lønnen din for at noen kommer på besøk? Eller venter du til de har lyst til å besøke deg?
Og nå til kjernen av det hele:
De som har mulighet til å sette varebeholdningen sin på 50-70%, har ikke laget produktene selv. Vet du hvem som har laget de?
Antagelig en som har 1 kr i timen. Og når du ser utprisen, så har bedriftene også råd til det. de har også et stort varelager på lur, som allerede er betalt – når vi ellers i året handler til full pris. Varelager koster, så det er lurt å få det unna før jul.
Jeg skal selvfølgelig tjene penger på jobben min. Hoveddriften min er lidenskapen, men cash trenger vi alle. Men jeg har nok stolthet for bedriften min til å si nei til salg, og til å ærlig si at Black Friday ikke er noe for meg.
Derimot har jeg sendt ut 140 gavekort på 200,- denne måneden, men det er til følgerne mine. De som allerede er kunder eller inne i bedriften på en eller annen måte.
Jeg opplever også at flere og flere ikke forventer avslag lenger – Det er en tabbe man ofte gjør når man starter opp dessverre – Så må man bare rydde opp i det, og da forventer ikke folk at du setter deg selv på salg lenger.
For sånn er det: JEG er ikke på salg.
Så tikker det inn en annen mail fra Houzz hvor de forteller at imorgen er det SMALL BUSINESS SATURDAY, og det oppfordrer meg til å gå inn å gi en anbefaling til en lokal håndverker eller lokal butikk!
Er ikke det mye bedre?
Så det oppfordrer jeg deg til idag og imorgen:
Gå inn på Facebook og del en lokal butikk eller bedrift – si hvorfor du liker dem!
I disse tider er det noe av den beste markedsføringen vi små kan få!
Line