Om livet inni en nettbutikk

Netthandel.no publiserte en artikkel hvor det spås færre nettbutikker og leverandører.
Tatt fra teksten; «Det har skjedd et voldsomt taktskifte. For tre år siden kunne du starte en nettbutikk, legge ut noe varer og få det til å gå rundt. Slik er det ikke lengre. Det finnes fremdeles nisjer, men konkurransen har blitt mye hardere. Du må ha en plan og satse hardt skal du overleve, sier Mystore-sjef Yngve Larsen til Netthandel.no.»

Jeg synes dette er interessant, og gjør meg noen tanker. OG det gir meg et ekstra dytt egentlig.

Det finnes veldig, veldig mange nettbutikker, og sortimentet er temmelig likt. Noen skiller seg ut, og gjør det veldig bra, og byr på seg selv, kunnskap og skaper trygghet.
Det er noe som er veldig viktig, for folk vil ha trygghet. Og de vil vite hvem de handler av.
Men jeg tror det er litt sånn med alle butikker jeg. Skal du gjøre det bra, få loyale kunder, så må du gi noe ekstra.
Og det er ikke så ulikt å drive nettbutikk eller fysisk butikk. Bortsett fra en vesentlig del; friheten og flexibiliteten. Og det er nok det som driver de fleste til å velge å starte nettbutikk. Det er mye enklere på sett og vis. Det er ihvertfall det for meg. Jeg elsker mitt nettunivers, og alle mulighetene som finnes inni der. Men jeg savner også kontakt med kundene, så det jobber jeg med i skrivende stund! Uten å gi slipp på den fine fleksibiliteten! 🙂

Det ER masse jobb med nettbutikk. Det er en fulltidsjobb, og skal du sette bort noe, koster det penger. I starten ser man kanskje for seg at man står å behandler bestillinger og pakker, sender hauger av gårde, men jeg opplever at det ikke er det som tar mest tid, og det er noe man lett kan få hjelp til.
Og selvfølgelig trenger du salg for å få det til å gå rundt, men det er mye mer man kan gjøre for å få det til å gå rundt!
Men det er en livsstil, uten tvil, og skal du satse, uten en real sum til innskudd, så må du belage deg på usikkerhet og kreativitet rundt dette med økonomi.

Jeg bruker den meste tiden på å jobbe med blogginnlegg, produktbeskrivelser og tekster som «treffer» Google, på PLANEN. Hvor er jeg på vei?
PLANEN var et ord som ofte dukket opp på et grundermøte jeg var på for noen dager siden. Planen, er så viktig! Det dreier seg ikke så mye om de forskjellige produktene, det er ikke de som selger seg selv, men det er PLANEN som selger sammen med deg.
Med en gang jeg er på vei ut av planen min, så stopper også salgene.
Planen min er også et fjell å støtte seg på ved alle valgene som må taes (beslutningsvegring funker ikke for en grunder).
Den viser vei når jeg står ovenfor økonomisk usikkerhet. Den minner meg på hvem jeg vil være.
Så min plan inneholder hele livsstilen min, og inkluderer privatlivet mitt.
For skillene er ganske difuse som grunder.
Planen er også knaggen jeg har hver eneste dag, i alt jeg gjør.
Mye av planen er i hodet, men jeg har også skrevet ned en masse! En tradisjonell forretningsplan synes jeg blir litt tung, så jeg har andre skjemaer og systemer.
Mindsettet er en stor del av det PLANEN min jobber med.

Jeg har nettopp rebrandet bedriften min. En nødvendighet da det var litt mange løse tråder og jeg følte meg ganske ubestemt og ikke så konsekvent lenger.
Jeg trengte å fikse på planen min. Og være dønn ærlig.

Jeg tok mesteparten av rebrandingen selv. 99%. Kanskje mer 🙂 (les på linken hva Wiki sier om rebranding. Det er ikke umulig å rebrande selv. Bruk fantastiske Google og finn inspirasjonen din)
Det er kanskje ikke perfekt, men det er bra nok, og det er noe jeg står for. Samtidig vet jeg at jeg hele tiden er på vei, blir aldri ferdig, men er i bevegelse. Det gjør det lettere å publisere noe som ikke er helt «perfekt». Jeg er nøye, det skal være bra, men noe må gå seg til også.
Men jeg sparte 200.000,-

Så i stedet for å vente på 200.000,- så har jeg måttet si nei til mye, hoppe over noe, lære noe nytt, jobbet mange flere timer, men 200.000,- er ikke gått ut av kontoen! (for det hadde uansett ikke gått 😀 😀 :D)

Det er en fordel å ha produkter ingen andre har, stå for produksjonen selv og største delen av salg direkte til kunden. Jeg kutter et ledd. Noe som gjør at jeg ikke trenger å produsere et veldig stort vareparti heller, jeg trenger ikke kutte på kvalitet for å masseprodusere til lavest mulig pris. Å ikke masseprodusere designen er noe som igjen gir verdi for kunden min.
Hadde jeg solgt andres produkter, hadde jeg måttet tenke anderledes, men allikevel gjort det til min «nisje». Her har nok flere noe å gå på. Hvordan skille deg ut på ordentlig, selv om du har like produkter som «naboen»?

Det å kunne mye om mye tror jeg er en stor fordel. Ta jobbene innenfor bedriften selv i starten. Da lærer man og det er lettere å finne dyktige folk som kan overta etterpå!
Du må elske hver del av det, og så finner du ut hva du ikke liker så godt, og da er det det som skal settes bort først. 🙂

Samtidig må du like økonomi! Og det har jeg jobbet en del med.
Jeg er ingen økonom, og jeg har måttet ta tak for å synes at det faktisk er moro med økonomi. Da er det lettere å ha stålkontroll også.

Nå ble det et grunder-innlegg her, og jeg lager en egen kategori for det. For det er jo noe som opptar meg veldig, og jeg har fått noen spørsmål om å blogge om grunder-liv.
Jeg skal ikke bli noen Grunder Coach – ha ha – men det er en tid nå hvor det skjer mye, vi må tenke anderledes, og det er spennende å være en del av det!
Har du noen spørsmål? Kommentarer? Send dem gjerne på epost, eller legg igjen noe på FACEBOOK!

Jeg er forresten litt uenig i at man må ha et stort markedsføringsbudsjett… litt kreativitet her også hjelper 🙂

Line
porterett

Facebook Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *